Themabijeenkomst bewustwording burger

De inhoudelijke themabijeenkomst ‘Bewustwording bij de burger’ op 19 juni was een gezellige en informatieve middag.

Bij Makeblijde in Houten gingen Winnet-deelnemers aan de slag met de theorie achter communicatieboodschappen en het oplossen van casussen.

Tijdens een presentatie van Jessie Kroon, communicatiewetenschapper en oprichter van adviesbureau A New Zero, leerden de aanwezigen alles over bewustwording en gedragsverandering.

  • Hoe verwerken burgers een boodschap over bijvoorbeeld waterbestendige tuinen?
  • Hoe kun je gebruik maken van humor?
  • En heb je wel de doelgroep in kaart gebracht?

Dit alles kwam aan bod tijdens een keynote.

Na de presentatie was het tijd voor actie. De Winnet-partners moesten, zonder verdere uitleg, in drie minuten tekenen hoe ze toast zouden bereiden. Dit alles zonder het gebruik van woorden. Na drie minuten werd duidelijk waarom deze ogenschijnlijk gekke oefening bedacht was: deze out-of-the-box oefening van wetenschapper Tom Wujec liet zien hoe je door visueel te werken bepaalde ingewikkelde problemen kunt aanpakken. Of dit nu om het in kaart brengen van de doelgroep, het overbrengen van een boodschap naar burgers of een lastig probleem binnen de afvalwaterketen gaat: met wat post-its en een vel papier kun je structuur en eenvoud creëren in je boodschap.

Ten slotte bogen de aanwezigen zich over Winnet-gerelateerde casussen: exoten in het water, eendjes voeren (en het effect op het oppervlaktewater) en waterbestendige tuinen. Door middel van posters werden de oplossingen gepresenteerd: van een creatieve boodschap voor grootouders tot een ingewikkelde discussie over rivierkreeften: de casussen én oplossingen zetten aan tot denken!

Naar aanleiding van de casussen hebben diverse Winnet-partners aangegeven samen te kijken naar een mogelijke manier om bewustwording bij de burger gezamenlijk op te pakken.

De presentatie kan je hier bekijken.


thema bewustwording 190618